Shama Israelu adonoi Ilahaini adonoi ahud (Wahai bani Israel Tuhan kamu dan Tuhan Kita adalah Tuhan yang Esa) -Yesus (Isa)

Thursday, April 29, 2010

KENAPA MUHAMMAD BERKAHWIN DENGAN MENANTU?

Benar, Muhammad berkahwin dengan Zaynab Binti Jash bekas isteri kepada Zayed Hereathah Bin Kalby (anak angkat beliau), perkahwinan mereka terkandas di tengah jalan kemudian beliau berkahwin dengan Zaynab Binti Jash selepas menerima wahyu daripada Allah seperti disebutkan dalam ayat berikut :

... Maka ketika Zayed telah menceraikan isterinya, kami kahwinkan kamu dengan dia supaya tidak ada keberatan bagi orang mukmin untuk berkahwin dengan isteri anak angkat mereka, apabila anak angkat tersebut telah menceraikan isterinya (Al-Ahzab 33;37).

Adapaun tujuan perkahwinan tersebut untuk mengajarakan kepada umat bahawa berkahwin dengan bekas isteri daripada anak angkat adalah dibolehkan kerana budaya pada zamn tersebut menganggap anak angkat seperti anak kandung iaitu berhak menerima harta pusaka dan tidak boleh berkahwin dengan bekas isteri anak angkat. Untuk menghapauskan amalan tersebut maka Muhammad mendapatkan perintah daripada Allah untuk berkahwin dengan bekas isteri anak angkat beliau iaitu Zayed Hareashah bin Qalby.

1 comment:

  1. Apakah tidak ada jalan lain selain berkahwin dengan Muhammad...alasan kuarng mantap

    ReplyDelete