Shama Israelu adonoi Ilahaini adonoi ahud (Wahai bani Israel Tuhan kamu dan Tuhan Kita adalah Tuhan yang Esa) -Yesus (Isa)

Monday, April 26, 2010

ADAKAH MANUSIA DICIPTA DARIPADA TANAH, AIR MANI ATAU AIR?

Terdapat salah faham tentang penciptaan manusia dalam Qur'an merujuk kepada ayat-ayat berikut :
1. Dan Dia pula yang menciptakan manusia daripada air, lalu dia jadikan keturunannya dan hubungan keluarga kerana perkahwinan dan adalah Tuhanmu maha Kuasa (Al-Furqaan 25;54).

2. Sesungguhnya Kami telah menciptakan manusia daripada setitis air mani yang bercampur yang Kami hendak mengujinya dengan perintah dan larangan, kerana itu Kami jadikan ia mendengar dan melihat (Al-Insaan 76;2).

3. Dialah yang menciptakan kamu daripada tanah, sesuad itu ditentukannya ajal (kematiannya), dan ada lagi suatu ajal (kebangkitan) yang ada pada sisi-Nya, kemudian kamu masih ragu-ragu (Al-An'aam 6;2).

Daripada ketiga ayat di atas maka terdapat suatu percanggahan tentang material penciptaan manusia oleh Allah iaitu tanah, air mani ataupun air. Kalau dikaji secara teliti sebetulnya ketiga ayat di atas menerangkan tentang penciptaan manusia pada tiga keadaan yang berbeza.

Ayat 1 menceritakan bahawa Allah menciptakan manusia daripada air, ini adalah sesuai dengan sains moden yang membuktikan bahawa 78 bahagian tubuh manusia terdiri daripada air. Maka ayat tersebut tidak bercanggah dengan sain. Manakala ayat 2 menyatakan bahawa manusia diciptakan daripada air mani (Sperma), ini juga telah terbukti bahawa percantuman mani lelaki (sperma) denagan mani perempuan (ovarium) akan menghasilkan zigot yang akan berkembang menjadi bayi.

Ayat ke tiga pula menerangkan tentang penciptaan manusia pertama di dunia iaitu Adam daripada tanah seperti dilaporkan dalam Qur'an. Jadi tidak ada percanggahan dalam penciptaan manusia dalam Qur'an sebab fokus daripada ayat tersebut adalah berbeza.

3 comments:

  1. remark;

    allah swt tidak pernah mencipta manusia daripada air mani.


    kerana ...................

    airmani tercipta setelah adanya umat manusia.

    allah swt ( tidak beranak & diperanak kan ) maka itu allah swt ( tidak memiliki airmani ) .............. dan jikalau allah swt mencipta manusia dari setitis ( air mani ) '' berarti,,, ( adam bukan lah manusia pertama di muka bumi ini kerana air mani tidak diturun kan dari syurga melainkan dari tubuh manusia dan ada manusia lain yang mendahulu'i adam ia itu si pemilik ( air mani ) yang digunakan oleh allah swt utk nyiptain adam.



    maksud allah swt ( pakai airmani mencipta adam ) adalah adam yang lahir selepas adam kafilloh pertama;





    Penciptaan Manusia erti nya ( penciptaan adam a.s ) oleh awlloh subhahana-who-watak-alla allawajella oleh itu ayat2 dari al quran spt yang diatas ini adalah satu ( FAKTA YANG KABUR DAN TIDAK BENAR )





    SEKIAN.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Penciptaan yang dimaksudkan adalah bukan merujuk kepada adam tetapi manusia secara amnya, selepas kejadiana adam maka manusia berkembang biak dengan air mani atau sperma

      Delete
  2. encik faisal, tolong delete post oleh rachealfuckyutu.....menyakitkan hati saja....post oleh bukan islam.........btw, teruskan usaha anta menyampaikan ilmu...usaha baik pasti banyak ujian.....doa doa doa~

    ReplyDelete