Shama Israelu adonoi Ilahaini adonoi ahud (Wahai bani Israel Tuhan kamu dan Tuhan Kita adalah Tuhan yang Esa) -Yesus (Isa)

Sunday, April 25, 2010

ADAKAH SATU HARI 1000 ATAU 50000 TAHUN AKHIRAT?

Ramai yang menuduh Qur'an tidak konsisiten dalam memberikan fakta sehingga saling bercanggah antara satu ayat dengan ayat lainnya seperti tersebut dalam ayat di bawah ini :

1. Satu hari adalah seribu tahun akhirat

Dan mereka meminta kepadamu agar azab itu disegerakan, padahal Allah tidak akan pernah ingkar janji-Nya. Sesungguhnya sehari di sisi Tuahmu adalah seperti seribu tahun mengikut perhitunganmu (Al-Hajj 22;47)

Dia mengatur urusan daripada langit sampai ke bumi, kemudian urusan tersebut naik kepada-Nya dalam satu hari yang kadar lamanya adalah seribu tahun menurut perhitunganmu (As-Sajdah 32;5)

2. Satu hari adalah lima puluh lima tahun akhirat

Malaikat-malaikat dan jibril naik menghadap Tuhan dalam sehari yang kadarnya lima puluh ribu tahun (Al-Ma'arij 70;4)


Sesungguhnya tidak terdapat percanggahan antara ayat-ayat di atas sebab sepuluh tahun yang di maksudkan dalam ayat satu dan dua adalah menceritakan kisah yang berbeza dengan ayat yang ketiga. Dalam menilai sesuatu perkara maka anda kena kaji peristiwa dan keadaan sesuatu berlaku supaya tidak salah faham.

4 comments:

  1. Memang berbeza, apa perkara pun, mana mungkin mengatakan yang satu kata lain dan yang ini pula kata lain sedangkan sumbernya sama..ini satu kontrakdsi yang tidak boleh menggunakan kajian peristiwa berlaku...masalah Al Quran yang katanya sempurna tapi berbeza..tidak konsisten..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tidak ada kontradiksi, karena Konteksnya harus diteliti. Allah bukan malaikat dan malaikat bulan Allah. Begitu.
      1 hari di sisi Allah adalah 1000 tahun bagi perhitungan manusia.

      Dan,

      "Speed" malaikat naik menghadap Tuhan dalam 1 hari seperti 50,000 tahun bagi perhitungan manusia.

      Hope that answer the question.

      Delete
  2. Atrie lugan: misal, pada tahun 2019 anda mengaku berusia 40 tahun... Kemudian pada tahun 2024 anda mengaku berumur 45 tahun, apakah itu kontradiksi?

    ReplyDelete
  3. Maksudnya perbandingan secara natural 1hari akhirat bersamaan 1000 tahun dunia. Khusus untuk amalan naik kelangit samada dibawa malaikat atau apa2perantaraan lain sama juga. Tapi apabila melibatkan pergerakan malaikat untuk mengadap Tuhan adalah dalam 'speed' yg telah ditetapkan iaitu 1hari/50000 tahun.Ini khusus utk malaikat mengambil masa mengadap Tuhan.

    ReplyDelete