Shama Israelu adonoi Ilahaini adonoi ahud (Wahai bani Israel Tuhan kamu dan Tuhan Kita adalah Tuhan yang Esa) -Yesus (Isa)

Tuesday, March 16, 2010

KENAPA PEREMPUAN TIDAK BOLEH JADI IMAM?

Siapa kata perempuan tidak boleh jadi imam sembahyang? boleh jadi imam sembahyang sesama perempuan tetapi perempuan tidak boleh manjadi imam sembahyang kepada Lelaki. Adapun kenapa perempuan tidak boleh menjadi imam sembahyang kepada lelaki?

1. Larangan Nabi Muhmmad seperti tersebut dalam Hadizt di bawah ini :
Janganlah perempuan menjadi imam kepada lelaki (Ibnu Majah)

2. Lelaki adalah pemimpin kepada perempuan. Sila rujuk ayat di bawah :
Kaum lelaki adalah pemimpin bagi kaum perempuan, oleh kerana Allah lebihkan lelaki daripada perempuan (An-Nisaa' 4;34).

3. Hawa juga patuh kepada Adam.

Sebetulnya sebab lelaki muslim adalah lemah!
Alasannya sekiranya perempuan jadi imam maka jemaah perempuan adalah berada di barisan paling hadapan maka setiap kali sujud dan rujuk maka tumpuna lelaki bukan kepada tempat sujud tetapi ke arah perempuan. Tidak boleh dinafikan perempuan menjadi daya tarikan kepada lelaki adakah lelaki itu beriman atau tidak, nafsu akan sentiasa datang. Sekiranya tubuh perempuan yang lemah gemulai dan putih melepak berada di hadapan maka akhir sembahyangpun jemaah lelaki tidak sedar sebab terbelalak melihat bentuk tubuh perempuan yang gemulai.

Oleh sebab itu Islam melindungi perempuan dengan meletakkan perempuan pada tempat yang mulia dan terhormat. Islam meletakkan perempuan pada tempat yang sepatutnya, Islam bukan menghormati perempuan dengan menjadikan perempuan sebagai simbol sex.

No comments:

Post a Comment