Shama Israelu adonoi Ilahaini adonoi ahud (Wahai bani Israel Tuhan kamu dan Tuhan Kita adalah Tuhan yang Esa) -Yesus (Isa)

Sunday, March 28, 2010

KENAPA MASUK ISLAM wajib TUKAR NAMA KEPADA BAHASA ARAB?

Amalan mewajibkan tukar nama apabila seseorang memeluk Islam hanyalah budaya tempatan sesebuah kerajaan. Amalan ini telah diterima dan disalah fahamkan oleh orang-orang Islam dan juga orang bukan Islam, padahal amalan ini bukan suatu kewajiban daripada ajaran Islam. Mengikut kajian yang dibuat nama dalam Islam adalah nama yang mempunyai makna yang baik tidak kisah dalam bahasa apa sekalipun. Tetapi hari ini seolah-olah nama Islam adalah nama dalam bahasa Arab.
Kita rujuk kepada kisah pada zaman Nabi Muhammad, Nabi Muhammad hanya menasihatkan segelintir orang-orang Aran yang menerima Islam untuk menukar nama. Padahal nama mereka adalah dalam bahasa Arab, Nabi Muhammad menasihatkan nama mereka ditukar sebab nama-nama mereka mempunyai makna yang tidak baik sungguhpun dalam bahasa Arab. Dalam masa yang masa nama bukan Arab seperti Bilal bin Rabbah dan Salman Al-Farisi tidak dinasihatakn oleh Rasulullah untuk ditukar. Ini bermakna nama Islam adalah nama yang mempunyai makna yang baik tidak kisah dalam bahasa apa sekalipun.
Kemudian apabila islam tersebar ke Negeri China, muslim di negara China juga tidak menggunakan nama dalam bahasa Arab tetapi bahasa Cina. Apabila Islam berkembang ke Nusantara seperti Indonesia, Malaysia dan Brunai Darussalam maka kerajaan membuat undang-undang bagi sesiapa yang memeluk Islam maka wajib tukar nama kepada bahasa Arab. Kerajaan masa tersebut bertujuan untuk memudahkan mengenali seseorang yang memeluk Islam untuk dikenali. Sungguhpun demikian bukan kewajipan kerana undang-undang Islam tetapi undang-undang Kerajaan.
Sungguhpun demikian beberapa kerajaan Negeri dalam Malaysia telah membenarkan sesiapa yang memeluk Islam untuk mengekalkan nama asal iaitu Negeri Selangor, Melaka, Perlis, Wilayah Persekutuan dan Kelantan. Sesiapa yang memeluk Islam dan ingin mengekalkan nama mereka maka dibenarkan mengekalkan nama asal dalam IC dengan memohon kepada Jabatan Pendaftaran Negara. Hari ini ramai tokoh-tokoh Islam di Malaysia yang memeluk Islam mengekalkan nama asal seperti Ann Wan Seng, Shah Kirit Bin Kalukal, Lim Joii Soon dan ramai lagi. Jadi mengekalkan nama asal sekiranya seseoarang masuk Islam bukan suatu kewajipan tetapi suatu pilihan kepada seseorang yang baru memeluk Islam.
Jadi keputusan pada diri orang yang masuk Islam adakah mahu kekalkan nama asal atau tukar nama kepada nama Arab. Ada sesetengah orang lebih selesa dengan nama baru sebagai bukti penghijrahan akidah dari agama lama kepada Islam. Ada juga yang suka mengekalkan nama lama untuk mengekalkan keharmonian hubungan dengan keluarga.
Sekiranya nama Islam itu wajib dalam bahasa A rab, maka orang melayu dulu yang wajib tukar nama. Mengikut kajian yang pernah dibuat di Jabatan Pendaftaran Negara, 30% nama melayu bukan dalam bahasa Arab bahkan tak tahu bahasa apa. Maka kalau nama Islam wajib dalam bahasa Araba, 30% itu dulu yang wajib tukar nama kepada bahasa Arab

No comments:

Post a Comment