Shama Israelu adonoi Ilahaini adonoi ahud (Wahai bani Israel Tuhan kamu dan Tuhan Kita adalah Tuhan yang Esa) -Yesus (Isa)

Tuesday, March 16, 2010

ADAKAH QUR'AN DITIRU DARIPADA BIBLE?

Ramai yang menuduh bahawa Qur'an ditiru dariapda bible, tetapi tidak ada satupun bukti yang menunjukkan bahawa Quran ditiru daripada Bible. Antara beberapa bukti yang menunjukkan Qur'an bukan ditiru daripada Bible di antaranya :

1. Tidak ada satu ayatpun dalam Qur'an yang mempunyai kesamaan dengan ayat dalam Bible yang berbahasa Arab. Sekiranya Qur'an ditiru daripada Bible maka akan dijumpai banyak ayat Qur'an yang sama dengan ayat yang terdapat dalam Bible.

2. Qur'an menggunakan gaya bahasa yang cukup berbeza dengan gaya bahasa yang digunakan dalam Bible. Sekiranya Qur'an ditiru daripada Bible maka gaya bahasa yang terdapat dalam Qur'an maka akan banyak mempunyai kesamaan.

3. Terdapat percanggahan yang cukup ketara tentang konsep Tauhid yang diajarkan oleh Qur'an dan Bible. Sekiranya Qur'an ditiru daripada Bible maka konsep Tauhid yang terdapat dalam Qur'an adalah sama dengan konsep Tauhid dalam Bible.

4. Percanggahan fakta tentang nabi-nabi yang disebut dalam Qur'an dengan Bible. Sebagai contoh dalam Qur'an disebutkan bahawa selepas berbuat dosa Adam telah bertaubat dan Allah telah mengampunkan dosa adama sedangkan dalam Bible kerana Adam melakukan dosa maka dosa tersebut telah diwariskan kepada keturunannya maknanya dosa tersbeut tidak diampunkan.

5. Terdapat persamaan kerana Qur'an dan Bible menunjukkan Bible dan Qur'an berasal daripada sumber yang sama iaitu daripada Allah. Qur'an masih terpelihara sejak diturunkan sedangkan Bible adalah kumpulan surat-surat yang dikumpulkan dan telah diubahsuai.

No comments:

Post a Comment