Shama Israelu adonoi Ilahaini adonoi ahud (Wahai bani Israel Tuhan kamu dan Tuhan Kita adalah Tuhan yang Esa) -Yesus (Isa)

Monday, November 2, 2009

KENAPA ISLAM BENARKAN SYIAH MASUK KE MASJIDIL HARAM SEDANGKAN NON MUSLIM TIDAK BOLEH?

Syarat untuk masuk ke Makah ataupun Masjidil haram adalah beragama Islam ataupun mengucap syahadah. Syiah mempunyai konsep keimanan yang sama dengan Islam hanya sedikit ada perbezaan dalam konsep amalan. Selagi mengucap Syahadah: "Asyha dualla Ilaha Illallah wa'asha du anna Muhammadan Rasulullah maksudnya Aku bersaksi bahawa tidak ada Tuhan selain Allah dan aku bersaksi bahawa Nabi Muhammad adalah utusan-Nya".
Daripada syahada tersebut maka dapat dibuktikan bahawa Syiah adalah juga Muslim sebab mempunyai agama yang sama dengan muslim lainnya. Amalan mereka yang berbeza disebabkan oleh pengaruh budaya tempatan dan juga politik semasa pergantian Khalifah yang awal. Sedangkan kenapa non muslim tidak boleh masuk ke Makah ini adalah perintah Allah dalam Qur'an, sila rujuk ayat di bawah ini:

1 comment:

  1. Kenapa masjidil haram dinamakan sedemikian rupa? Jika kita terjemah dalam bahasa melayu, apa perkataan yang sesuai diguna?

    ReplyDelete