Shama Israelu adonoi Ilahaini adonoi ahud (Wahai bani Israel Tuhan kamu dan Tuhan Kita adalah Tuhan yang Esa) -Yesus (Isa)

Sunday, December 20, 2009

ADAKAH YESUS ATAU MUHAMMAD NABI TERAKHIR?

Muslim beriman Muhammad sebagai nabi atau utusan terakhir, tetapi kenapa Yesus (Isa) dilaporkan akan turun kembali sebelum kiamat datang. Bukankah ini menunjukkan bahawa nabi yang terakhir adalah Yesus (Isa). Ini terbukti dalam ayat di bawah :

Tidak ada seorangpun ahli kitab kecuali akan beriman kepada Yesus, sebelum kematiannya... (An-Nisaa' 4;159).

Ayat di atas menerangkan bahawa Yesus akan turun semula ke dunia ketika kiamat hampir dekat, dan akhirnya beliaupun akan mati. Bukan kah ayat ini menunjukkan bahawa sebenarnya nabi terakhir adalah Yesus?

Nabi terakhir maksudnya nabi yang paling akhir diutus oleh Allah kepada umat manusia bukan nabi yang paling akhir mati. Sebagai contoh adalah John mempunyai 3 orang anak, anak sulung bernama Edward, kedua Jefri dan anak terakhir Thomas. Thomas dilanggar kereta dan mati, sekarang siapa anak terakhir Abraham? Jefri atau Thomas? Sungguhpun Thomas mati dulu tapi Thomas tetap anak terakhir John sebab dia yang terakhir lahir. Sama juga dalam isu Yesus dan Muhammad, sungguhpun Muhammad mati dulu tetapi Muhammad tetap yang terakhir sebab beliau yang terakhir diutus.

Yesus diutus oleh Allah kepada Bangsa Israel sekitar 600 tahun sebelum kedatangan Muhammad. Kedatangan Yesus semula adalah untuk memimpin manusia untuk beriman kepada Allah dan Muhammad sebagai Nabi terakhir.

Muhammad itu tidak lain hanyalah seorang rasul terakhir, sungguh telah datang sebelumnya beberapa rasul... (Ali-'Imran 3;144).
Muhammad itu bukanlah bapak daripada seorang lelaki di antara kamu, tetapi ia adalah Rasulullah dan penutup nabi-nabi. Dan Allah mengetahui segala sesuatu (Al-AHzab 33;40)

Ayat ini menunjukkan pengukuhan Muhammad sebagai rasul terakhir oleh Allah.

No comments:

Post a Comment