Shama Israelu adonoi Ilahaini adonoi ahud (Wahai bani Israel Tuhan kamu dan Tuhan Kita adalah Tuhan yang Esa) -Yesus (Isa)

Saturday, August 1, 2009

KENAPA ISLAM HARAMKAN MAKAN BABI?

Ini adalah larangan Allah dalam Qur'an seperti tersebut dalam ayat di bawah ini :

Sesungguhnya Allah hanya mengharamkan bagimu bangkai, darah, daging babi dan haiwan yang disembelih disebut nama selain Allah. Tetapi barang siapa dalam keadaan terpaksa memakannya sedang ia tidak menginginkannya dan tidak pula melampau, maka tidak ada dosa baginya. Sesungguhnya Allah Maha Pengampun lagi Maha Penyayang (Al-Baqarah 173).

Diharamkan bagimu makan bangkai, darah, daging babi, daging yang disembelih atas nama selain Allah, yang tercekik, dipukul, jatuh, ditanduk, dan diterkam haiwan buas, kecuali sempat disembelihnya, dan diharamkan bagimu yang disembelih untuk berhala. Maka barang siapa terpaksa kerana kelaparan tanpa sengaja berbuat dosa, sesungguhnya Allah Maha Pengampun lagi Maha Penyayang (Al-Maidah 5;3).

Katakanlah: "Tidaklah aku peroleh dalam wahyu yang diwahyukan kepadaku, sesuatu yang diharamkan bagi orang yang hendak memakannya, kecuali bangkai, darah yang mengalir atau daging babi, kerana semua itu kotor atau haiwan yang disembelih atas nama selain Allah. Barang siapa dalam keadaan terpaksa sedangkan dia tidak menginginkannya dan tidak melampau, maka sesungguhnya Tuhanmu Maha Pengampun lagi Maha Penyayang" (Al-An’aam 6:145).

Sesungguhnya Allah hanya mengharamkan atasmu makan bangkai, darah, daging babi dan haiwan yang disembelih dengan menyebut nama selain Allah; barangsiapa yang terpaksa memakannya dengan tidak menganiaya dan tidak pula melampau, maka sesungguhnya Allah Maha Pengampun lagi Maha Penyayang (An-Nahl 16;115).

Ayat-ayat tersebut memadai untuk meyakinkan umat islam tentang pengharaman babi. Inilah sebab kenapa umat Islam tidak boleh makan babi, adapun hikmah di sebalik larangan makan babi adalah :

1. Sebetulnya babi juga diharamkan dalam Bible, orang kristian sepatutnya yakin dengan kitab agama mereka. Bible melarang memakan babi dalam buku leviticus

Janganlah makan babi, haiwan itu haram, walaupun berkuku belah tetapi haiwan itu tidak memamah biak, jangan makan haiwan seperti itu dan jangan sentuh bangkainya (Leviticus 11;7-9).

Larangan tersebut juga diulangi dalam ayat yang lain :
Jangan makan babi. Haiwan itu haram, walaupun berkuku belah tetapi haiwan itu tidak memamah biak. Jangan makan haiwan seperti itu, dan jangan sentuh bangkainya (Deutronomi 14;8).

Di ayat yang lain babi diharamkan dalam buku Proverb
Janganlah makan babi. Babi haram, walaupun berkuku belah tetapi tidak mamah biak. Janganlah makan hewan itu, dan jangan sentuh bangkainya, hewan itu haram (Proverb 11;7-8).

Larangan yang sama juga disebut dalam buka Isaiah 65; 2-7
2. Memakan babi menyebabkan pelbagai penyakit, mengikut kajian saintifik memakan babi boleh menyebabkan tidak kurang daripada tujuh puluh jenis penyakit. Seseorang boleh mendapat pelbagai helminthes seperti cacing bulat, cacing peniti, cacing kerawit dan lainnya.

Antara yang berbahaya adalah Taenia solium, ataupun cacing pita yang tersimpan dalam usus dan sangat panjang. Ovum atau telurnya memasuki aliran darah dan menyebar ke semua organ tubuh. Jika ia memasuki otak, mengakibatkan hilang ingatan. Jika memasuki jantung menyebabkan serangan jantung (jantung koroner), jika memasuki mata mengakibatkan buta, jika memasuki hati mengakibatkan kerosakan hati. Ia dapat merosakkan hampir semua organ tubuh manusia.

Satu lagi helminthes adalah Trichura Tichurasis, ovumnya atau telur tidak mati sungguhpun telah dimasak sampai betul-betul masak. Dalam satu kajian yang dijalankan di Amerika, didapati daripada dua puluh empat orang yang menghidap Trichura Tichurasis, dua puluh dua orang telah memasak daging babi tersebut dengan betul.

3. Babi mempunyai bahan pembina lemak yang tinggi, babi sangat sedikit bahan pembina otot dan mengandungi lemak berlebihan. Lemak ini tersimpan pada saliran darah manusia dan mengakibatkan hipertensi dan serangan jantung. Tidak mengherankan lebih 50% rakyat Amerika menghidap hipertensi.

4. Babi adalah haiwan yang paling kotor di bumi ini, secara semula jadi babi hidup dan membiak pada serasah, najis dan kotoran. Ia merupakan haiwan pemakan bangkai terbaik ciptaan Allah. Di Perkampungan India, mereka tidak mempunyai tandas moden dan penduduk kampung membuang najis di merata tempat terbuka, maka najis tersebut dimakan oleh babi. Mungkin di negara-negara Maju seperti Australia dan Jerman, babi diternak di tempat yang bersih tetapi babi ditempatkan bersama dalam kandang. Secara tabii babi merupakan haiwan yang kotor dan tetap makan najis sendiri.

5. Babi adalah haiwan paling menjijikkan, babi adalah satu-satunya haiwan yang merelakan pasangannya mengadakan seks bersama jantan lain. Di Amerika, kebanyakan orang memakan babi dan sudah menjadi budaya selepas parti mereka akan bertukar-tukar isteri, dan berkata "Anda tidur dengan istri saya dan saya tidur bersama isteri anda. Mungkinkan budaya memakan babi menggalakkan budaya babi.

Mengikut kajian genetik DNA babi adalah hampir sama dengan DNA Manusia, dan DNA babi dapat mempengaruhi DNA manusia kalau dipindahkan ke dalam tubuh manusia. Hari ini kita menganggap Amerika adalah sebuah negara yang paling maju dan canggih, apa sahaja yang mereka lakukan akan menjadi ikutan beberapa tahun kemudian. Menurut laporan, amalan ini telah menyebar ke Eropah dan Barat serta Asia, akankah budaya ini menyebarkan ke Malaysia?

50 comments:

  1. Kristian dan Islam sepatutnya sedar bahawa banyak makanan yang haram dan tidak patut dimakan. Kenapa Islam makan makanan dua alam ( ketam,kerang-kerangan,siput, dsbgainya ) sedangkan ia juga HARAM?? Saya mengakui bahawa sepatutnya Kristian juga membuka mata bahawa banyak makanan haram yang tidak harus dimakan, bukan setakat babi. Imamat 11 menyatakan banyak tentang makanan yang patut dan tidak patut dimakan. Sepatutnya kita tidak mencemarkan diri dengan makanan2 haram tersebut.

    ReplyDelete
    Replies
    1. islam tidak mengharamkan ketam dan kerang-kerangan, siput dan sebagainya di dalam al-quran. Hanya sebahagian melayu yang menganggap ketam hidup dua alama sedangakn yang dimaksudkan dua alam adalah dapat hidup dalam jangka masa yang lama bukan setakat boleh bertahan hidup dua atau tiga hari sahaja. Itu penafsiran yang salah tentang hidup dua alam. Mungkin agam selain islam mengharamkan seafood tersebut tapi islam tidak mengharamkannya sebab tidak ada nash daripada al-Quran dan hadis yang mengharamkannya

      Delete
    2. Encik@Admin diatas yang komen sila minta Baca habis Alkitab Kristian iaitu Perjanjian Lama dan Perjanjian Baru, baru anda tahu mengapa Kristian boleh makan dan jamah babi dan segala sesuatunya halal.

      1 Korintus 6:12-13
      "Segala sesuatu HALAL bagiku, tetapi bukan semuanya berguna. Segala sesuatu halal bagiku, tetapi aku tidak membiarkan diriku diperhamba oleh suatu apa pun.
      Makanan adalah untuk perut dan perut untuk makanan: tetapi kedua-duanya akan dibinasakan Allah. Tetapi tubuh bukanlah untuk percabulan, melainkan untuk Tuhan, dan Tuhan untuk tubuh."

      Segala sesuatu tidak HARAM tapi perbuatan itulah yang selalu mengharamkan. Sakit, Hidup dan mati itu semua ketentuan Tuhan Allah kita. Allah memberi ajaran agama berbeza tapi Allah tidak mengajar kita untuk melakukan kejahatan sebab jahat asalnya dari iblis dan syaitan dan BAIK asalnya dari Tuhan Allah yang berkuasa. Muliakanlah DIA dalam segala hal dan perbuatanmu.

      MATIUS 15:17-20. Tidakkah kamu mengerti? Apa yang masuk ke dalam mulut seseorang, turun ke dalam perut lalu keluar lagi. Tetapi apa yang keluar dari mulut, berasal dari hati, dan hal-hal inilah yang menajiskan orang. Dari hatilah timbul fikiran jahat, yang menyebabkan seseorang membunuh, berzina, berbuat cabul, merompak, memberikan kesaksian palsu, dan memfitnah. Hal-hal itulah yang menajiskan orang, dan bukan makan dengan tidak membasuh tangan menurut adat!”

      Matius 4:4 Tetapi Isa menjawab: "Ada tertulis: Manusia hidup bukan dari roti saja, tetapi dari setiap firman yang keluar dari mulut Allah."

      1 Korintus 10:31 Aku menjawab: Jika engkau makan atau jika engkau minum, atau jika engkau melakukan sesuatu yang lain, lakukanlah semuanya itu untuk kemuliaan Allah.

      1 Korintus 8:6 namun bagi kita hanya ada satu Allah saja, yaitu Bapa, yang dari pada-Nya berasal segala sesuatu dan yang untuk Dia kita hidup, dan satu Tuhan saja, yaitu Yesus Kristus, yang oleh-Nya segala sesuatu telah dijadikan dan yang karena Dia kita hidup.

      Kitab Perjanjian Lama adalah menjadi tauladan kepada kami dan kitan perjanjian Barulah yang mengajar hidup manusia pada zaman sekarang.
      Tolong jangan mewartakan apa-apa yang mengelirukan. Minta Baca ALKITAB dulu, kalau nak saya boleh saja sedekahkan kepada anda 1buku AlKitab supaya anda lebih faham tentang Pengikut Isa Al-Massih.

      Isa Al-Massih Juruselamat kita. Amin.

      Delete
    3. 1 TIMOTIUS 4:1-5. Roh Allah dengan jelas mengatakan bahawa pada akhir zaman beberapa orang akan menyangkal Kristus. Mereka akan taat kepada roh yang menyesatkan dan kepada ajaran roh jahat. Ajaran itu disampaikan oleh orang munafik dan pendusta yang tidak mempedulikan suara hati mereka. Mereka mengajar orang supaya tidak berkahwin dan tidak memakan makanan tertentu. Tetapi Allah menciptakan makanan untuk dimakan, dan kita sebagai orang Kristian yang mengenal ajaran yang benar harus menerima semua makanan dengan mengucap syukur kepada-Nya. Segala sesuatu yang sudah diciptakan oleh Allah itu baik. Tiada satu pun yang harus ditolak. Terimalah segala-galanya dengan mengucap syukur kepada-Nya, kerana firman Allah dan doa yang diucapkan menjadikan makanan itu suci.

      Delete
  2. Salam akh. Teruskan lagi utk memperelokkan warna2 petikan akh. Jika boleh akh "highlight" key point setiap jawapan akh supaya c pembaca rasa itu jwpn tbaik @ muktamad @ point ini penting bila ceritakan pada non muslim. Masukkan lagi gambar yg berkaitan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Thank akhi semoga memberi manfaat kepada yang membacanya

      Delete
    2. 1 TIMOTIUS 4:1-5. Roh Allah dengan jelas mengatakan bahawa pada akhir zaman beberapa orang akan menyangkal Kristus. Mereka akan taat kepada roh yang menyesatkan dan kepada ajaran roh jahat. Ajaran itu disampaikan oleh orang munafik dan pendusta yang tidak mempedulikan suara hati mereka. Mereka mengajar orang supaya tidak berkahwin dan tidak memakan makanan tertentu. Tetapi Allah menciptakan makanan untuk dimakan, dan kita sebagai orang Kristian yang mengenal ajaran yang benar harus menerima semua makanan dengan mengucap syukur kepada-Nya. Segala sesuatu yang sudah diciptakan oleh Allah itu baik. Tiada satu pun yang harus ditolak. Terimalah segala-galanya dengan mengucap syukur kepada-Nya, kerana firman Allah dan doa yang diucapkan menjadikan makanan itu suci.

      Delete
  3. Sebab dalam Quran tidak dijelaskan haram...selagi Alquran tidak melarang maknanya boleh dimakan. Sepatut kalau itu ada dalam bible maka semua orang kristian harus patuh...Dalam Islam selagi kandungan bible bercanggah dengan Quran maka kami akan tolak

    ReplyDelete
    Replies
    1. Encik@Admin diatas yang komen sila minta Baca habis Alkitab Kristian iaitu Perjanjian Lama dan Perjanjian Baru, baru anda tahu mengapa Kristian boleh makan dan jamah babi dan segala sesuatunya halal.

      1 Korintus 6:12-13
      "Segala sesuatu HALAL bagiku, tetapi bukan semuanya berguna. Segala sesuatu halal bagiku, tetapi aku tidak membiarkan diriku diperhamba oleh suatu apa pun.
      Makanan adalah untuk perut dan perut untuk makanan: tetapi kedua-duanya akan dibinasakan Allah. Tetapi tubuh bukanlah untuk percabulan, melainkan untuk Tuhan, dan Tuhan untuk tubuh."

      Segala sesuatu tidak HARAM tapi perbuatan itulah yang selalu mengharamkan. Sakit, Hidup dan mati itu semua ketentuan Tuhan Allah kita. Allah memberi ajaran agama berbeza tapi Allah tidak mengajar kita untuk melakukan kejahatan sebab jahat asalnya dari iblis dan syaitan dan BAIK asalnya dari Tuhan Allah yang berkuasa. Muliakanlah DIA dalam segala hal dan perbuatanmu.

      MATIUS 15:17-20. Tidakkah kamu mengerti? Apa yang masuk ke dalam mulut seseorang, turun ke dalam perut lalu keluar lagi. Tetapi apa yang keluar dari mulut, berasal dari hati, dan hal-hal inilah yang menajiskan orang. Dari hatilah timbul fikiran jahat, yang menyebabkan seseorang membunuh, berzina, berbuat cabul, merompak, memberikan kesaksian palsu, dan memfitnah. Hal-hal itulah yang menajiskan orang, dan bukan makan dengan tidak membasuh tangan menurut adat!”

      Matius 4:4 Tetapi Isa menjawab: "Ada tertulis: Manusia hidup bukan dari roti saja, tetapi dari setiap firman yang keluar dari mulut Allah."

      1 Korintus 10:31 Aku menjawab: Jika engkau makan atau jika engkau minum, atau jika engkau melakukan sesuatu yang lain, lakukanlah semuanya itu untuk kemuliaan Allah.

      1 Korintus 8:6 namun bagi kita hanya ada satu Allah saja, yaitu Bapa, yang dari pada-Nya berasal segala sesuatu dan yang untuk Dia kita hidup, dan satu Tuhan saja, yaitu Yesus Kristus, yang oleh-Nya segala sesuatu telah dijadikan dan yang karena Dia kita hidup.

      Kitab Perjanjian Lama adalah menjadi tauladan kepada kami dan kitab perjanjian Barulah yang mengajar hidup manusia pada zaman sekarang.
      Tolong jangan mewartakan apa-apa yang mengelirukan. Minta Baca ALKITAB dulu, kalau nak saya boleh saja sedekahkan kepada anda 1buku AlKitab supaya anda lebih faham tentang Pengikut Isa Al-Massih.

      Isa Al-Massih Juruselamat kita. Amin.

      Delete
    2. Dah terang ditulis babi itu haram dan dilarang masih cakap tak haram..

      Delete
  4. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  5. Itu bible yang kata makanan dua alam tak boleh makan tapi Quran tak pernah katapun. Kami dengar dan amal apa yang Quran kata. Sepatutnya sebagai seorang kristian kamu kena dengar dan amalkan apa yang diajarkan oleh Bible.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Encik@Admin diatas yang komen sila minta Baca habis Alkitab Kristian iaitu Perjanjian Lama dan Perjanjian Baru, baru anda tahu mengapa Kristian boleh makan dan jamah babi dan segala sesuatunya halal.

      1 Korintus 6:12-13
      "Segala sesuatu HALAL bagiku, tetapi bukan semuanya berguna. Segala sesuatu halal bagiku, tetapi aku tidak membiarkan diriku diperhamba oleh suatu apa pun.
      Makanan adalah untuk perut dan perut untuk makanan: tetapi kedua-duanya akan dibinasakan Allah. Tetapi tubuh bukanlah untuk percabulan, melainkan untuk Tuhan, dan Tuhan untuk tubuh."

      Segala sesuatu tidak HARAM tapi perbuatan itulah yang selalu mengharamkan. Sakit, Hidup dan mati itu semua ketentuan Tuhan Allah kita. Allah memberi ajaran agama berbeza tapi Allah tidak mengajar kita untuk melakukan kejahatan sebab jahat asalnya dari iblis dan syaitan dan BAIK asalnya dari Tuhan Allah yang berkuasa. Muliakanlah DIA dalam segala hal dan perbuatanmu.

      MATIUS 15:17-20. Tidakkah kamu mengerti? Apa yang masuk ke dalam mulut seseorang, turun ke dalam perut lalu keluar lagi. Tetapi apa yang keluar dari mulut, berasal dari hati, dan hal-hal inilah yang menajiskan orang. Dari hatilah timbul fikiran jahat, yang menyebabkan seseorang membunuh, berzina, berbuat cabul, merompak, memberikan kesaksian palsu, dan memfitnah. Hal-hal itulah yang menajiskan orang, dan bukan makan dengan tidak membasuh tangan menurut adat!”

      Matius 4:4 Tetapi Isa menjawab: "Ada tertulis: Manusia hidup bukan dari roti saja, tetapi dari setiap firman yang keluar dari mulut Allah."

      1 Korintus 10:31 Aku menjawab: Jika engkau makan atau jika engkau minum, atau jika engkau melakukan sesuatu yang lain, lakukanlah semuanya itu untuk kemuliaan Allah.

      1 Korintus 8:6 namun bagi kita hanya ada satu Allah saja, yaitu Bapa, yang dari pada-Nya berasal segala sesuatu dan yang untuk Dia kita hidup, dan satu Tuhan saja, yaitu Yesus Kristus, yang oleh-Nya segala sesuatu telah dijadikan dan yang karena Dia kita hidup.

      Kitab Perjanjian Lama adalah menjadi tauladan kepada kami dan kitan perjanjian Barulah yang mengajar hidup manusia pada zaman sekarang.
      Tolong jangan mewartakan apa-apa yang mengelirukan. Minta Baca ALKITAB dulu, kalau nak saya boleh saja sedekahkan kepada anda 1buku AlKitab supaya anda lebih faham tentang Pengikut Isa Al-Massih.

      Isa Al-Massih Juruselamat kita. Amin.

      Delete
    2. Jangan sembang lebih cik islam is mylife.. Kristian is mylife my own way, encik islam is in your way. Betulkan umat saudara seiman beragama islam kamu dahulu baru kamu ajar orang bukan islam. Dalam ku akan ku tunjuk iman serta perbuatan kepada umat mu dan umat ku demi kemuliaan dan kehormatanku pada-NYA yg berkuasa.. Amin

      Delete
    3. Mmg kami org kristian ikut apa yg diajarkan dlj bible..cik islam is mylife. X payah nak ajar org ok..Diri sendiri tu ok ke tidak

      Delete
  6. To Islam My life..
    all what u say its true..
    but dont forget and remember is this..
    bible have 2 parts.. old testament and new testament..
    ok sa ckp melayu..
    dalam perjanjian lama, bnyak binatang yang diharamkan,, baca dlm imamat. dan itu yang nabi korang.. Muhamad ikut,, tetapi dalam perjanjian baru, binatang yang haram telah dihalalkan.. baca dalam Kisah para Rasul.. dalam bible ok..
    jd orang kristian percaya bahawa, jika Tuhan sudah menghalalkannya.. tidak ada lagi bahaya dalam makanan itu.. so.. jgn lah cuba untuk megutarakan hal ini jika tidak tahu tentang bible.. bible kamu boleh baca.. sekiranya ada org kristian tidak meminjamkan kamu bible ketika kamu ingin meminjam.. terkutuk la ia..
    tetapi jika dia meminjamkan kepadamu.. diberkatilah dia dan engkau 7x ganda kehidupan mu skrang

    ReplyDelete
    Replies
    1. Minta maaf tuan, Nabi Muhammaad tidak mengikuti perjanjian lama tetapi ikut apa yang Allah turunkan dalam al-Quran. Jika ajaran dalam perjanjian baru atau lama tidak bercanggah dengan ajaran dalam Quran maka muslim akan mengikutinya dan jika bercanggah dengan ayat-ayat dalam alquran akan menolaknya. Sednagkan kristian mengikuti alkitab tapi kenapa terdapat percanggahan antara perjanjian lama dan perjanjian baru? Mana sepatutnya yang perlu diikuti? kalau perjanjian baru kenapa peru ada perjanjian lama?

      Delete
    2. mohon dalil2 dari new testament yang mengatakan babi sudah halal dimakan bagi org kristian... TQ

      Delete
    3. Encik@Admin diatas yang komen sila minta Baca habis Alkitab Kristian iaitu Perjanjian Lama dan Perjanjian Baru, baru anda tahu mengapa Kristian boleh makan dan jamah babi dan segala sesuatunya halal.

      1 Korintus 6:12-13
      "Segala sesuatu HALAL bagiku, tetapi bukan semuanya berguna. Segala sesuatu halal bagiku, tetapi aku tidak membiarkan diriku diperhamba oleh suatu apa pun.
      Makanan adalah untuk perut dan perut untuk makanan: tetapi kedua-duanya akan dibinasakan Allah. Tetapi tubuh bukanlah untuk percabulan, melainkan untuk Tuhan, dan Tuhan untuk tubuh."

      Segala sesuatu tidak HARAM tapi perbuatan itulah yang selalu mengharamkan. Sakit, Hidup dan mati itu semua ketentuan Tuhan Allah kita. Allah memberi ajaran agama berbeza tapi Allah tidak mengajar kita untuk melakukan kejahatan sebab jahat asalnya dari iblis dan syaitan dan BAIK asalnya dari Tuhan Allah yang berkuasa. Muliakanlah DIA dalam segala hal dan perbuatanmu.

      MATIUS 15:17-20. Tidakkah kamu mengerti? Apa yang masuk ke dalam mulut seseorang, turun ke dalam perut lalu keluar lagi. Tetapi apa yang keluar dari mulut, berasal dari hati, dan hal-hal inilah yang menajiskan orang. Dari hatilah timbul fikiran jahat, yang menyebabkan seseorang membunuh, berzina, berbuat cabul, merompak, memberikan kesaksian palsu, dan memfitnah. Hal-hal itulah yang menajiskan orang, dan bukan makan dengan tidak membasuh tangan menurut adat!”

      Matius 4:4 Tetapi Isa menjawab: "Ada tertulis: Manusia hidup bukan dari roti saja, tetapi dari setiap firman yang keluar dari mulut Allah."

      1 Korintus 10:31 Aku menjawab: Jika engkau makan atau jika engkau minum, atau jika engkau melakukan sesuatu yang lain, lakukanlah semuanya itu untuk kemuliaan Allah.

      1 Korintus 8:6 namun bagi kita hanya ada satu Allah saja, yaitu Bapa, yang dari pada-Nya berasal segala sesuatu dan yang untuk Dia kita hidup, dan satu Tuhan saja, yaitu Yesus Kristus, yang oleh-Nya segala sesuatu telah dijadikan dan yang karena Dia kita hidup.

      Kitab Perjanjian Lama adalah menjadi tauladan kepada kami dan Kitab Perjanjian Barulah yang mengajar hidup manusia pada zaman sekarang.
      Tolong jangan mewartakan apa-apa yang mengelirukan. Minta Baca ALKITAB dulu, kalau nak saya boleh saja sedekahkan kepada anda 1buku AlKitab supaya anda lebih faham tentang Pengikut Isa Al-Massih. Agama itu penting tapi yang penting adalah manusia harus tahu siapakah mengadili orang yang hidup dan yang mati pada zaman akhir nanti.

      Isa Al-Massih Juruselamat manusia. Amin.

      Delete
    4. 1 TIMOTIUS 4:1-5 BMDC

      Roh Allah dengan jelas mengatakan bahawa pada akhir zaman beberapa orang akan menyangkal Kristus. Mereka akan taat kepada roh yang menyesatkan dan kepada ajaran roh jahat. Ajaran itu disampaikan oleh orang munafik dan pendusta yang tidak mempedulikan suara hati mereka. Mereka mengajar orang supaya tidak berkahwin dan tidak memakan makanan tertentu. Tetapi Allah menciptakan makanan untuk dimakan, dan kita sebagai orang Kristian yang mengenal ajaran yang benar harus menerima semua makanan dengan mengucap syukur kepada-Nya. Segala sesuatu yang sudah diciptakan oleh Allah itu baik. Tiada satu pun yang harus ditolak. Terimalah segala-galanya dengan mengucap syukur kepada-Nya, kerana firman Allah dan doa yang diucapkan menjadikan makanan itu suci.

      Delete
  7. Kalau kita renung renungkan dan fikir-fikirkan semua kejahatan didunia ini asalnya adalah dari hati dan fikiran manusia.Apabila sesuatu kejahatan yang timbul dalam hati dan fikiran kita dilakukan melalui perbuatan, misal kata zina maka itu sudah haram namanya..sebabnya.. kita boleh fikirkan sendiri kenapa zina itu haram.Ada satu kata-kata(kudus) pernah saya baca iaitu apa yg masuk dalam mulut/perut kita ianya tak menajiskan kita tetapi sebaliknya pula yang keluar dari mulut kita itulah yg menajiskan kita..sebab yg keluar dari mulut kita adalah berasal dari hati dan fikiran kita.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ayat ini tidak dapat menghapuskan perkara yang telah diharamkan dalam al-kitab yang dipegang oleh umat kristian. Sednagkan ayat ini adalah ayat daripada Saulus of Tarsus bukan kata-kata yesus atau Tuhan Bapa

      Delete
    2. Jadi Apa yang encik faisal faham tentang penyampai firman Allah di perjanjian Lama mengenai HARAM nya itu babi? Dia itu siapa? Rasul, nabi, Tuhan??jadi Rasul Paulus atau Saulus of Tarsus itu siapa? Orang biasa, pengikut penyembah berhala, penyesat,? Sudah nyata dia adalah seorang Rasul iaitu pengikut Isa Al Massih yang diutus Allah, yang taat dan setia yang dibimbing dan dipimpin oleh Tuhan Allah atau Roh Kudus@Roh Allah untuk menyampai Kabar Baik Keselamatan Isa Al Massih. Jika anda berkata sdemikian, mengapa anda percaya Isa Al Massih adalah petanda kiamatnya dunia dalam ajaran anda?
      Ada 4 Kitab yang diturunkan oleh Allah ke dunia ini
      Yang 1. Kitab Zabur
      Yang 2. Kitab Taurat
      Yang 3. Kitab Suci Kristian iaitu AL-KITAB
      Yang 4. Kitab suci islam iaitu AL-QURAN

      Bermakna dari kristianlah nabi Muhammad yang difirman oleh Allah telah mengajar umat islam bahawa bangsa dan pengikutnya ada sesuatu adalah haram dan menajiskan. Jadi ianya baik bagi Allah untuk membeza-bezakannya dalam Stiap agama.
      Apa pun kita adalah saudara atau jiran yang menyembah pada yang satu iaitu Tuhan Allah yang Esa. Tiada bezanya tentang kebaikan. We respect Islam sebab ajaran yang berani dan kuat kerana menegakkan Haram dan Halalnya sesuatu, tapi janganlah anggap diri teguh seperti pohon kalau ianya tidak berbuah dan akarnya tidak bercabang.

      Dalam Alkitab ada tertulis "kasihilah Jiranmu seperti kamu mengasihani dirimu sendiri". Tak boleh dinafikan Kristian memang akan dibenci dihina ditolak sebab ajaranNYA iaitu Isa Al Massih sebab sudah tertulis;

      YOHANES 15:20-21, 23-25
      "Ingatlah akan apa yang sudah Aku katakan kepada kamu, ‘Seorang hamba tidak lebih penting daripada tuannya.’ Jika mereka menganiaya Aku, mereka akan menganiaya kamu juga. Jika mereka mentaati ajaran-Ku, mereka akan mentaati ajaran kamu juga. Mereka akan menganiaya kamu, kerana kamu pengikut-pengikut-Ku dan kerana mereka tidak mengenal Dia yang mengutus Aku. Sesiapa yang membenci Aku, membenci Bapa-Ku juga. Mereka tidak berdosa jika Aku tidak melakukan perkara-perkara yang belum pernah dilakukan orang di kalangan mereka. Tetapi sekarang mereka sudah melihat apa yang Aku lakukan, lalu mereka membenci Aku mahupun Bapa-Ku. Memang sudah seharusnya demikian, supaya berlakulah apa yang tertulis di dalam Taurat mereka, ‘Mereka membenci Aku tanpa alasan.’"

      YOHANES 1:1-5
      Sebelum dunia ini diciptakan, Firman sudah ada. Firman itu bersama-sama Allah, dan Firman itu sama dengan Allah. Sejak permulaan, Firman itu bersama-sama Allah. Allah menjadikan segala sesuatu melalui Dia. Tiada sesuatu pun di alam semesta ini yang dijadikan tanpa Dia. Firman itu sumber hidup, dan hidup itu memberikan cahaya kepada manusia. Cahaya ini bersinar dalam kegelapan, dan kegelapan tidak dapat memadamkannya.

      Moga Tuhan Allah mengasihi kita semua.

      Delete
    3. Ajaran kalian pun ada mengajar;

      Sabda Rasulullah SAW: "Sebarkanlah walau satu ayat pun. Nescaya Allah memperbaiki bagimu amalan-amalanmu dan mengampuni bagimu dosa-dosamu. Dan barangsiapa mentaati Allah dan Rasul-Nya, maka sesungguhnya ia telah mendapat kemenangan yang besar."

      Jika kamu percaya pada Rasul-Nya begitu juga kami Kristian percaya.

      Delete
  8. Saudar Islam My Life...
    Babi adalah haiwan paling menjijikkan, babi adalah satu-satunya haiwan yang merelakan pasangannya mengadakan seks bersama jantan lain. Di Amerika, kebanyakan orang memakan babi dan sudah menjadi budaya selepas parti mereka akan bertukar-tukar isteri, dan berkata "Anda tidur dengan istri saya dan saya tidur bersama isteri anda. Mungkinkan budaya memakan babi menggalakkan budaya babi... So,orang isalam yang sekarang ni bertukar-tukar pasangan melakukan zina..mereka itu telah makan babi????

    ReplyDelete
  9. Islam My Life..
    Kata negara kita Malaysia ni negara yang bebas beragama.. so, kenapa orang islam yang mahu bertukar agama lain diprotes n dihukum? kenapa orang-orang yang beragama islam tidak didedakan mempelajari angama lain..supaya yang beragama islam boleh menghormati agama lain..
    Walau saya kristian tetapi saya mengetahui serba sedikit ajaran agama islam..
    Selalunya saya bertemu dengan orang beragama islam tidak tahu larangan-larangan agama lain.
    Kristen juga melarang berzina, mencuri, mencaci, menghujat Tuhan, menghina sesama manusia, minum arak, merokok, berjudi dan segala perbuatan yang menimbulkan dosa.. Saya amat terkilan apabila kawan saya yang islam menuduh agama lain perbuatan berzina diperbolehkan.. Kenapa jadi seperti itu? Itu kah islam sebenarnya???????

    ReplyDelete
    Replies
    1. 1. Memeluk Islam bukan paksa sebab Allah telah berfirman
      Tidak ada paksaan dalam memeluk islam, jadi sesiapa yang menerima islam sebagai agama wajib patuh kepada undang-undang yang terdapat dalam agama islam. Salah satu undang-undnag Islam adalah melarang umatnya meninggalkan islam. Merek perlu dipujuk dan diterangkan tentang islam dengan detail, jika mereka tetap menolak islam maka negara tidak boleh memaksa mereka untuk kekal dalam islam. Tunjukkan bukti siapa yang keluar islam telah dihukum?
      2. Ramai juga muslim yang belajar agama lain, sama juga bukan semua penganut agamaa lain belajar islam. Itu kelemahan individu tidak ada kaitan dengan islam.
      3. islam adalah muslim dua perkara yang berbeza, islam adalah agama yang perfect tapi muslim belum tentu perfect. Bukan muslim sahaja terdapat juga penganut agama lain yang tidak menghormati muslim sebab tidak faham islam, jika dia beranggapan seperti itu maknanya dia tidak mempunyai pengetahuan yang bagus tentang agama lain jangan salahkan islam tapi patut salahkan individu tersebut, takakn sebab oang seorang kristian buat salah saya kena salahkan ajaran kristian kan?

      Delete
    2. Buktinya Datuk Azhar Mansor yang terselamat telah dibuang negeri itu juga bukti dia dihukum dan gelaran datuk dilucutkan.

      Rakan saya yang ingin kembali memeluk Kristian pun bermacam macam masalah dilakukan dengan dendalah, sehingga bertahun-tahun baru dapat selesai. mengapa perlu menghakimi orang sebegitu?
      Isa semasa riwayatNYA dikayu salib ada seorang pendosa sebelah kiriNYA yg telah disalibkan juga atas dosanya dan dia minta dosanya diampun sehingga Isa pun telah mengampuni dosa si pendosa itu dengan tak bertanya dan tidak mengadakan 1 syarat atau hukum pun kepada pendosa yang berada disebelahNYA sehingga Isa berkata "sekarang juga kau akan bersama dengan ku hingga ke Firdaus"(tempat tertinggi disyurga)

      Susah bagi kita utk mencontohi sifat pengampun sperti Isa.

      Apa pun Apa yg telah trjadi apa yg anda telah lihat itulah smua kehendak dan ketentuan Allah. Tidak bolehlah kita mempertikainya sama skali.
      Iman adalah benteng pertahanan kita kalau ianya roboh maka hancurlh jadinya. 'Nafsu' adalah Raja segala raja dalam dosa kita.

      YESUS memberkatimu

      Delete
  10. Salam tuan tanah.
    Babi adalah haiwan paling menjijikkan, babi adalah satu-satunya haiwan yang merelakan pasangannya mengadakan seks bersama jantan lain. ???? Salah fakta ni kawan. Jadi lembu, kambing, ayam,kononnya setia dengan pasangan masing2 la? Cuba kalau ada kelapangan cari info2 ttg 'animal kingdom' ni.. jgn main copy paste ja tahu..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Saya tidak minat copy paste apa yang tulis ada berdasarkan bacaan yang saya buat daripada kajian-kajian orang lain

      Delete
  11. sebab orang tu tak tahu maka dia cakap perkara yang salah, even kristian pun ada yang tak faham islam tuduh perkara yang tak betul tentang, islam. saya belajar semua agama bahkan best friend saya seorang pastor

    ReplyDelete
  12. sebenarnya peraturan ttg makanan tu sama ja ta kira jenis agama kerana Yg maha Berkuasa tu samaa juga tapi yg ta tepat ialah pengikutnya sedangkan Dia sudah menggariskan dalam 10 hukum apa yg boleh dan apa yg tak boleh tapi manusia ta ikut kerana nafsu makan mereka,sepatutnya klu haram tu haramlah jgn la cari alasan

    ReplyDelete
  13. Ya dlm 10 peraturan tu Yg Maha Kuasa sendiri yg tulis menggunakan jarinya sendiri di atas batu dan di berikan kpd Nabi Musa dan di suruh mentaatinya sampai selama-lamanya tapi manusia tidak menurutinya ta kira apa agama pun tidak taat pada printah tersebut, semua ikut cara yg di syorkan oleh syaitan dlm nafsunya, jadi ta hairanlah ramai yang berperangai macam syaitan.

    ReplyDelete
  14. perjanjian lama suda digenapi... perjanjian baru juga akan digenapi dan sdang digenapi. ..

    ReplyDelete
  15. Babi adalah haiwan paling menjijikkan, babi adalah satu-satunya haiwan yang merelakan pasangannya mengadakan seks bersama jantan lain?
    Cuba buat kajian sendiri... buat dua kandang yang berbeza... kandang pertama letakkan dua ekor babi jantan dan seekor babi betina dalam 1 kandang manakala dua ekor ayam jantan dan seekor ayam betina dalam 1 kandang... perhatikan apa yg bakal berlaku???

    ReplyDelete
    Replies
    1. ayam juga bertukar pasangan.
      so, jgn salahkan babi.
      jgn menjelek2kan babi.
      yg mengatakan "babi adalah satu-satunya hewan yang merelakan pasangannya melakukan seks bersama jantan lain" itu sok tau !!!!!!!!!!!!!!!!!

      Delete
    2. Kalau betul sila rakam video nya

      Delete
    3. Ayam jantan akan mencari ayam betina dan setia.. melainkan ayam betina sudah mati.. ayam jantan akan cari yangain.. dia akan jaga ayam betina dan x kan biarkan ayam jantan dekat dengan pasangannya.. jika kamu duduk di kawasan kampung.. perhatikan ayam .. semua ada cuople masing4... X kab tukar pasangan melainkan sudah mati sahaja..

      Delete
  16. Hina nampk...selepas kelahiran tuhan yesus segala mcm daging di halalkan..sebab yesus berkata..sesungguhnya apa yg akan kmu mkn tdk akan membuat kamu bdosa...tapi apa yg akan keluar dr mulut mu itu yg akan membuat mu bdosa

    ReplyDelete
  17. sedap nye babi..hingga tak terkata...apatah lagi dipanggang....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Yamieeeee,,mmg sdap bygkan asap nya sja bwngi hebat apatah lgi isinya, ,,,,, ^^

      Delete
  18. betul ke babi yang myebabkan seks....? habis tu,kenapa orang yg tak makan babi asyik kuar lam berita....??? yg slalu rogol anak kuar lam brita tu orang yg tak makan babi pd nm nya ttp kenape jahat sangat @pun kbanyakan orang dh makan babi..... budi bicara kamu (islam) mnunjukkan siapa islam.....

    ReplyDelete
  19. Babi adalah haiwan pembangkai(scavengers), memang peranan ia untuk kerja pembersihan.
    Tentang penyakit akibat makan babi adalah disebab cara pemasakan yg tak cukup syarat. Tahap haba yg tinggi diperlukan untuk membasmi kuman dan toksik dlm daging babi, org zaman nabi mana tau...
    Kristian hari ni makan babi sebab diorang paham tentang mesej kitab, iaitu pesanan menjauhi benda yg tidak sihat bukan hanya mematuhi perkataan. Namun, orang Islam tetap sesat mengikut kata-kata kitab tanpa mengenali mesej sebenarnya...babi tak makan tapi rokok hisap, pil kuda telan, dadah suntik...apa gunanya?

    ReplyDelete
  20. Ketahuilah kamu ade 73 agama yg myesatkan . .Dan hanye 1 agama yg betul lagi terang iaitu islam.bila kalian sudah tidak bnyawa n dibangunkan untuk dihisab.kalian akan myesal dgn kata2 kalian mpersoalkan kebenaran islam.
    1 hakikat yg kristian followers xtau dmana air holy water kamu datang???
    Some says it came from the sperm of the father combine with the sky juice then became ur holy water hahahaha
    n some says it came from air hentakan tongkat nabi musa
    air zam zamm
    but sampai sekarang ramai sy btanya pada kawan kristian sy
    dri mana dtgnye air holy water??!none of them knew


    Lagi 1. Kenapa yahudi sebok mahu ambil alih makkah???
    Sbb mahu mruntuhkan mekkah
    kerana mahu mnaikkan tomb yg dkatakan untuk ari kiamat
    utk panggil dajjal
    why???
    Utk yg tanye kenapa muslim xboleh tuka agama lain di malaysia
    sdgkn agama lain boleh tukar????

    Sbgi seorg student law,malas sy na terangkan pasal our constitution.
    But as a muslim,dont u see wht the world do to us??the muslims???
    Xnampak atau buat2 xnmpak??????n wht have we done to u???(non-muslim???)
    War against muslims.bunuh.then???

    Jangan pertikaikan our malaysia laws since weve been apprehense since the beggining

    for those yg merokok,bzina..thts nothing to do with islam
    islam forhibid it,those who dint obey its up to them
    but DONT JUDGE OUR PATH..OUR FAITH..ISLAM
    ISLAM IS THE CLEANEST RELIGION IN THE WORLD I MUST SAY
    THANKS

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ceh..cleanest konon..diri sendiri belom tentu clean.

      Delete
    2. Yang ceh kat atas tuh.. you pernah nampak x yg bapak dia pastor or seorang yang alim pergi gereja tetiba anak dia rosak amik dadah or hidup sosial.. sedangkan ayah dia alim dan bagus.. Iman seseorang itu tidak boleh diwarisi.. ianya bulan harta.. it comes fron your heart.. begitu juga dalam islam.. bapak ustaz tapi anak kaki botol.. Pilihan hidup sesorang itu tiada kaitan dengan agamanya atau bapanya.. islam teach us to be good.. and i believe your religion too.. so don't judge like that huh...

      Delete
  21. Janganlah cakap sombong wahai umat manusia. Ingatlah yang BAIK berasal dari TUHAN yang JAHAT berasal dari iblis syaitan. Kau berkata Mcm tu seumpama kau menghina orang miskin lagi yang seugama dgn mu. Buktikn bhawa islam itu betul dan terang. Akan ku buktikan jua Kristian itu benar dan Terang dalam nama Yesus Kristus.

    ReplyDelete
  22. saya menghimbau kepada kalian para pengikut tuhan yesus agar membaca kebenaran dari alkitab injil.dan kalian harus membaca kitab injil yang sesungguhnya.yang bukan di tulis oleh paulus..dan alkitab ini adalah firman allah yang diwahyukan kepada nabi isa.tidak ada penyempurnaan alkitab injil oleh tangan manusia .agar kalian lebih memahami firman allah yang di sampaikan kepada nabi isa.

    ReplyDelete
  23. saya telah banyak mempelajari tentang injil.setelah saya menetapkan berniat hati ingin mempelajari lebih dalam tentang kristen agar bisa menyebarkan agama kristen. namun ada ayat yang membuat saya selalu bertanya-tanya tentang ayat ini yang berbunyikan :

    Periqlytos tidak akan datang kepada kalian
    sebelum aku pergi. Apabila dia datang, dia akan
    memperbaiki kesalahan-kesalahan yang ada di
    alam ini. Dia tidak bicara dari diri pribadinya
    sendiri, tetapi dia berbicara dari apa yang
    diperdengarkan (diwahyukan) kepadanya. Dia
    akan menasihati kalian, menerapkan hukum
    dengan hukum Tuhan, memberi tahu kalian
    dengan peristiwa-peristiwa kasat mata dan
    gaib” (Yohannes, 16:25)

    apakah akan ada nabi setelah nabi isa,karna sebelumnya saya tidak meyakini akan nabi muhamad bahwa ia adalah utusan allah.

    setelah beberapa tahun mengkaji alkitab
    manuskrip-manuskri Injil klasik (risalah iranius),
    saya banyak menemukan bahwa babak suci Paulus
    sering berseberangan dengan babak suci
    Barnabas. Maka dari itu saya terpanggil untuk
    menemukan teks Injil Barnabas. Setelah usaha
    tidak kenal lelah, akhirnya saya berhasil
    mendapatkan teks Injil Barnabas yang disembunyikan di perpustakaan rahasia
    keuskupan. dan saya menemukan jawaban tentang ayat (yohanes, 16:25)

    dalam injil barnabas di sebutkan bahwa itu adalah tanda kehadiran nabi muhamad setelah nabi isa yang akan membawa umat manusia ke jalan allah swt. namun dalam injil yang sekarng tidak dituliskan akan hal itu.maka dari itu kalian yang selama ini menganggap bahwa nabi muhamad itu nabi palsu.maka kalian akan tersesatkan oleh bangsa yahudi. bahwa dalam perjanjian lama tuhan(allah) berfirman :

    bahwa orang-oran Israel(yahudi) itu sangat
    durhaka dan hobi merubah-rubah kitab suci
    (baca: Kitab Mikha 3:1 – 12 dan Ulangan
    31:27).

    dan saya minta kepada umat kristen agar bisa menemukan kitab injil yang asli bukan yg kalian baca saat ini..

    ReplyDelete
  24. ROMA 8:7-9
    Seseorang yang fikirannya dikuasai oleh tabiat manusia, menjadi musuh Allah. Orang itu tidak mentaati hukum Allah, dan sebenarnya dia tidak dapat mentaati hukum Allah. Orang yang hidup menurut tabiat manusia, tidak dapat menyenangkan hati Allah. Tetapi kamu tidak lagi hidup menurut tabiat manusia. Kamu hidup menurut kehendak Roh Allah - jika Roh Allah menguasai hidup kamu. Sesiapa tidak mempunyai Roh Kristus, orang itu bukan milik Kristus.

    Kita ini hanyalah alat Tuhan yg berkuasa yang lemah yang rendah. Siapakah kita ini mampu mentafsir atau mengubah Ayat yang difirmankan oleh Tuhan melalui pengikutNYA atau NabiNYA. Tidak usahlah kita memperendahkan agama orang sedangkan agama umat sendiri pun belum tentu kembali sempurna. Kami percaya pada Firman yang disampaikan oleh Allah melalui JESUS Kristus serta pengikutNYA. Siapakah anda ingin kami percaya pada anda yang hanya manusia insan biasa dan hamba Allah. Tak usahlah disesatkan iman orang. Kami tidak perlekeh Mana mana agama. Yang kami tahu Tuhan JESUS diutus ke dunia oleh Allah adalah untuk menjadi Penyelamat manusia bukan penyelamat Kristian, Dia tidak cakap datang ke dunia ingin jadi penyelamat Kristian tapi manusia bermaksud semua manusia, tapi memang betul JESUS Kristus katakan ramai yang akan tidak percaya kepada-NYA dan benci dengan ajaranNYA serta PengikutNYA. Sebab Allah sudah mengetahui dahulu bahawa sesetengaj manusia akan tidak suka pada ajaran dan pengikut Tuhan JESUS mungkin sebab itulah DIA lalu yang berkuasa lalu mengutus Nabi Muhammad utk percaya pada ajarannya dan mengikut amalannya, kita hanyalah insan biasa yang tumpang atas dunia ini, kita ini sama sahaja bezanya cuma amalan kita. Kami amalan kami cukup cukup sederhana, Kami memang hina, lemah, bodoh, kami Kristian sebab kami sentiasa memerlukan JESUS dalam hidup kami. Jika semuanya masuk Islam siapakah akan percaya dan menyembah JESUS? Pada pendapat anda siapakah JESUS?
    Melalui Darah Daging Jesuslah kami diselamatkan. Kami Percaya kepada DIA dan semua PengikutNYA seperti Rasul Paulus. Melalui Dialah dosa kami diampun, kami dicuci oleh darah daging Dia. Dialah sumber kehidupan kami.

    Yesus berkata;
    YOHANES 15:5
    Akulah pokok anggur dan kamu carang-carangnya. Sesiapa yang tetap bersatu dengan Aku, dan Aku dengan dia, akan berbuah lebat; kerana tanpa Aku, kamu tidak dapat berbuat apa-apa.

    YOHANES 3:16-21
    Allah sangat mengasihi orang di dunia ini sehingga Dia memberikan Anak-Nya yang tunggal, supaya setiap orang yang percaya kepada Anak itu tidak binasa tetapi beroleh hidup sejati dan kekal. Allah mengutus Anak-Nya ke dunia ini bukan untuk menghakimi dunia, tetapi untuk menyelamatkannya. Sesiapa yang percaya kepada Anak itu tidak dihukum, tetapi sesiapa yang tidak percaya sudah dihukum kerana dia tidak percaya kepada Anak Allah yang tunggal. Penghakiman itu berdasarkan hal ini: Cahaya itu sudah datang ke dunia, tetapi manusia lebih menyukai kegelapan daripada cahaya kerana perbuatan mereka jahat. Sesiapa yang melakukan kejahatan membenci cahaya, dan tidak mahu datang kepada cahaya, supaya perbuatannya yang jahat tidak kelihatan. Tetapi sesiapa yang melakukan kehendak Allah datang kepada cahaya, supaya nyata bahawa perbuatan yang dilakukannya menurut kehendak Allah.”

    LUKAS 11:23
    Orang yang tidak berpihak kepada-Ku sebenarnya melawan Aku, dan orang yang tidak menolong Aku, sebenarnya merosakkan pekerjaan-Ku!”

    Siapa membenci DIA yang diutus oleh DIA juga membenci DIA yang mengutus DIA.

    Tidak ada sorang pun datang pada Bapa kalau bukan melalui JESUS. Pada hari Kiamat nanti siapakah akan turun dahulu? Siapa yang membangkit kamu atau manusia atau segala bangsa? Siapakah akan melawan kejahatan kegelapan? Segala bangsa akan meratap dan menangis kerana tidak Percaya pada Dia yang diutus.

    ReplyDelete