Shama Israelu adonoi Ilahaini adonoi ahud (Wahai bani Israel Tuhan kamu dan Tuhan Kita adalah Tuhan yang Esa) -Yesus (Isa)

Friday, August 14, 2009

ADAKAH AL-QURAN DARIPADA ALLAH?

Alquran adalah firman Allah seperti tersebut dalam ayat di bayah ini:

Maka patutkah aku mencari hakim selain daripada Allah, padahal Dialah yang telah menurunkan kitab (Al Qur'an) kepadamu dengan terperinci? Orang-orang yang telah Kami datangkan kitab kepada mereka, mereka mengetahui bahwa Al Qur'an itu diturunkan dari Tuhanmu dengan sebenarnya. Maka janganlah kamu sekali-kali termasuk orang yang ragu-ragu. Telah sempurnalah ayat Tuhanmu (Al Qur'an), sebagai kalimat yang benar dan adil. Tidak ada yang dapat merubah ayat-ayat-Nya dan Dia-lah yang Maha Mendengar lagi Maha Mengetahui.(Al-An'am 6;114-115)

Ayat di atas menunjukkan pengakuan daripada Allah bahawa Qur'an bukan ciptaan Muhammad tetapi wahyu yang diturunkan melalui Malaikatnya. Cuba rujuk mana-mana kitab agama lain yang terdapat pengakuan daripada Allah?
Bagi Muslim kesahihan Al-Quran adalah sangat penting sebab melibatkan kepercayaan asas yang melibatkan keimanan kepada Allah, Muslim boleh membuktikan bahawa Al-Quran yang ada pada tangan kita hari ini sama dengan Al-quran yang diwahyukan kepada nabi Muhammad 1400 tahun daripada Allah.

Kebanyakan orang percaya kepada agama secara butatuli (blind faith), mereka tak buat kajian terhadap kitab mereka, mereka hanya ikut apa saja paderi/monk/sami cakap tanpa mengkaji sama ada kata-kata itu ada dicatat dalam kitab mereka. Macamna dengan Islam? Muslim tidak boleh percaya sesuatu tanpa bukti yang nyata sebab Islam agama fakta bukan iman tanpa kajian dan bukti seperti agama lainnya.

Macam mana kita boleh buktikan qur'an daripada Allah? Ada 2 langkah untuk membuktinya.
1. Pembuktian Al-Qur'an sekarang sama dengan quran yang diturunkan kepada Nabi Muhammad saw 1400 tahun yang lalu, tiada perubahan ataupun pengubahsuaian
1. Sejarah
Qur'an diturunkan kepada Muhammad pada 612-635 CE, dalam bahasa Arab, qur'an bukan diturunkan dalam sehari, tetapi beransur-ansur selama 23 tahun melalui Malaikat Jibril, kadang-kadang ayat pendek, kadang-kadang satu surah panjang, setiap kali Muhammad terima wahyu maka disampaikan kepada para pengikutnya 100% sama seperti yang diterima daripada Allah melalui Jibril.

Pengikut Muhammad yang mencatat wahyu yang disampaikan oleh-Nya diantaranya Zaid ibn Tsabit, Ubay ibn Kalb, Mu’adh ibn Jabal dan Abu Zaid. Wahyu tersebut ditulis pada kulit kayu, kulit dan tulang haiwan, setiap kali mereka tulis beliau terus menyemaknya supaya tidak terjadi kesilapan dan sekiranya berlaku kesilapan dalam catatan, beliau akan terus perbaikinya pada masa itu juga, sehingga tidak ada kesilapan lagi. Jadi dengan cara ini dapat dipastikan bahawa yang ditulis adalah sama dengan ayat yang diturunkan kepada beliau, dengan cara ini tak ada peluang untuk berlaku kesilapan.
Selain mencatat, pengikut beliau juga menghafal wahyu tersebut, dan mereka mengulanginya setiap kali sembahyang, contoh dalam solat 5 waktu setiap rakaat dibaca surah Al-Fatihah, dlm 2 rakaat yang pertama dibaca surah-surah secara rawak, dan untuk solat Mahgrib, Isyak dan Subuh imam akan baca ayat Qur'an dengan kuat, sekiranya berlaku kesilapan maka jemaah terus memperbetulkannya, dengan cara ini sesiapa yg salah hafal samada imam atau makmum boleh diperbetulkan dengan segera, secara umumnya semua tahu bacaan yang betul.

Setiap tahun dalam bulan puasa (Ramadan), Muslim melaksanakan shalat Terawih, mereka akan habiskan 30 juzuk Qur'an (Al-Qur'an penuh), setiap malam 1 juzuk, amalan ini telah diamalkan sejak zaman Muhammad sehingga hari ini, kebanyakan masjid akan habiskan 30 juzuk dalam setiap Ramadan, dalam lain perkataan sepanjang 612-635 selepas sembahyang digalakkan membaca Qur'an.
SAmpai sekarang berjuta muslem menghafal Al-Qur'an secara penuh (30 juzuk), bahkan ada umur 5 tahun atau 7 tahun yang sudah menghafal keselurahan Al-Qur'an seperti di Iran dan Pakistan serta negara Islam lainnya, bahkan juga negara Malaysia.
Setiap bulan Ramadhan, semasa hidup-Nya Muhammad juga akan membaca semula Alqur'an yang teralah diturunkan dan disemak oleh Malaikat Jibril supaya tidak ada ayat yang tertinggal atau tersilap begitu juga pengikut-Nya akan membacanya yang disemak oleh Nabi.

Selepas Muhammad meninggal, pada masa kepemimpinan AbuBakar telah dikumpulkan semua penghafal Al-Qur'an dan manuskrip Al-Qur'an, kemudian dibukukan dan disemak semula oleh penghafal keseluruhan Al-Qur'an dan disesuaikan dengan manuskrip yang ada pada batu, kayu, kulit dan tulang haiwan. Kemudian semua manuskrip yang terdapat pada batu, kayu, kulit dan tulang haiwan dimusnahkan dan yang disimpan hanya 5 buah mushaf Al-Qur'an yang disimpan oleh :
1. Osman Ibn Affan,
2. Salah seorang Isteri Nabi Habsah,
3. Zaid Ibn Tsabit,
4. Abdullah Ibn Zubayer
5. S'ad Ibn As 'As.
Manuskrip Al-Qur'an yang asal sampai sekarang masih tersimpan di:
1. Museum of Tashkent, Uzbekista
2. Topkapi Museum, Istanbul, Turkey
3. Library of Congress, Washington
4. Chester Beatty Museum, Dubli
5. London Museum, England
6. Institute of Munich – 42,000 Manuscripts
Al-Qur'an asal yang disimpan di Muzium Tashkent Uzbekistan.

2. Pengarang
Maka apakah mereka tidak memperhatikan Al-Qur'an? Kalau kiranya Al Qur'an itu bukan dari sisi Allah, tentulah mereka mendapat pertentangan yang banyak di dalamnya (An-Nisa' 4;82)
Kitab ini diturunkan dari Allah Yang Maha Perkasa lagi Maha Bijaksana (Al-Jaatsiyah 45;2)
2. Proses penyingkiran penulis yang tidak munasabah ataupun tak layak
1. Muhammad
a. Nabi Muhammad tidak dapat menulis Al-Qur'an sebab beliau adalah buta huruf (tak dapat baca dan tulis). Seperti dilaporkan dalam ayat di bawah
Dan kamu tidak pernah membaca sebelum Al-Qur'an sesuatu Kitab pun dan kamu tidak pernah menulis suatu kitab dengan tangan kananmu; andai kata kamu pernah membaca dan menulisnya, benar-benar ragulah orang yang mengingkarimu (Al-'Ankabut 29;48).
b. Muhammad digelar oleh orang Arab Quraish sebagai Al-Amin maksudnya orang yang dipercaya, beliau tidak pernah berdusta sehingga orang Arab cukup mempercayai beliau kalau terjadi peperangan di Arab masa itu maka orang-orang Yahudi dan Nasrani menyimpan barang mereka kepada beliau, selepas peperangan meraka akan menuntutnya semula dan Muhammad kembalikan semua barang tersebut tanpa sedikitpun yang kurang atau hilang.
c. Kalau Muhammad yang tulis Al-Qur'an maka tidak mungkin Muhammad menegur diri sendiri. Sedangkan dalam Al-Qur'an terdapat ayat-ayat yang menegur beliau.

Jangan sekali-kali kamu mengatakan terhadap sesuatu: "Sesungguhnya aku akan mengerjakan itu esok pagi (Al-Kahfi 18;23).
Dan ingatlah, ketika kamu berkata kepada orang yang Allah telah melimpahkan nikmat kepadanya dan kamu juga telah memberi nikmat kepadanya: "Tahanlah terus istrimu dan bertakwalah kepada Allah", sedang kamu menyembunyikan di dalam hatimu apa yang Allah akan menyatakannya, dan kamu takut kepada manusia, sedang Allah-lah yang lebih patut kamu takuti. Maka tatkala Zaid telah menceraikannya isterinya, Kami kahwinkan kamu dengan dia supaya tidak ada keberatan bagi orang mukmin untuk mengahwini bekas istri anak angkat mereka, apabila anak angkat itu telah menceraikan istrinya (Al-Ahzab 33;37).
Muhammad bermuka masam dan berpaling, karena telah datang seorang buta kepadanya ('Abasa 80;1-2).
2. Al-Qur'an ditiru daripada Bible?
a. Gaya bahasa Al-Qur'an dengan bible tidak menunjukkan kesamaan, ini membuktikan bahawa Al-Quran tidak ditiru dari Bible sebab kalau ditiru mesti gaya bahasanya sama.
b. Perjanjian lama dalam bahasa Arab baru dituliskan pada tahun 900 CE, manakala perjanjian baru dalam bahasa Arab dituliskan pada tahun 1616 CE.
c. Tiada satupun ayat dalam Al-Qur'an sama dengan ayat dalam Bible, kalau ditiru mesti akan mempunyai kandungan ayat yang sama.
d. Kesilapan yang terdapat dalam Perjanjian Lama dan perjanjian Baru tidak terdapat dalam Al-Qur'an. Sangat tidak logik kalau pelajar yang pandai meniru daripada pelajar yang bodoh, maknanya dalam perjanjian Lama dan Baru terdapat banyak ayat yang bercanggah dan terdapat kesilapan, mungkinkan Al-Quran ditiru daripada ayat-ayat yang bercanggah dan terdapat kesilapan tersebut?
e. Terdapat persamaan mesej menunjukkan sumber asal yang sama iaitu daripada Allah. Ini tidak menunjukkan ditiru.
3. Ditulis oleh Syaitan?
Kalau ditulis oleh Syaitan mungkin kah Syaitan akan memberitahu kepada manusia akan keburukannya? Rujuk ayat di bawah

Sesungguhnya setan itu adalah musuh bagimu, maka anggaplah ia musuh mu, karena sesungguhnya setan-setan itu hanya mengajak golongannya supaya mereka menjadi penghuni neraka yang menyala-nyala (Al-Fathir 35;6).

Bukankah Aku telah memerintahkan kepadamu hai keturunan Adam supaya kamu tidak menyembah setan? Sesungguhnya setan itu adalah musuh yang nyata bagi kamu" (Yaasin 36;60).
Sesungguhnya dia telah menyesatkan aku daripada Al-Qur'an ketika Al Qur'an itu telah datang kepadaku. Dan adalah setan itu tidak mau menolong manusia (Al-Furqan 25;29).
Apabila kamu membaca Al-Qur'an, hendaklah kamu meminta perlindungan kepada Allah dari setan yang terkutuk (An-Nahl 16;98).
Dan di antara haiwan ternak itu ada yang dijadikan untuk pengangkutan dan disembelih. Makanlah dari rezeki yang telah diberikan Allah kepadamu, dan janganlah kamu mengikuti langkah-langkah setan. Sesungguhnya setan itu musuh yang nyata bagimu,(Al-An'am 6;142).
Siapa lagi penulis????
Jawapan Allah yang Maha Esa

2 comments:

  1. jANGAN ASAL KOCE, perlu pembuktian dak saksinya, kalau gak ada saksinya...berarti pendusta beriman. Seperti suku Quasi meminta bukti dari Muhammad tentang dirinya..dan Muhammad tak sanggup..dia asal jual kecap tentang agamanya dan Al Qurannya...?

    Minta bukti kebenaran tentang Al Quran dan mujizat Muhammad tertunduk akhir dia masuk dalam siksaan kuburan Medinah...itu opaseorang pendusta Muhammad bin Abdulah

    ReplyDelete
  2. Alhamdulillah kerana mengutuk nabi kami Muhammad saw..biar saja Allah membalas atas keceluparan mulut kamu kerana menghina!

    ReplyDelete