Shama Israelu adonoi Ilahaini adonoi ahud (Wahai bani Israel Tuhan kamu dan Tuhan Kita adalah Tuhan yang Esa) -Yesus (Isa)

Monday, January 24, 2011

KENAPA MASUK ISLAM PERLU BERSUNAT?

Bukankah Allah menciptakan manusia sebagai makhluk paling sempurna? Kenapa perlu disunat? Bukankah ini membuktikan bahawa manusia diciptkana tidak sempurna?


Ada bahagian yang perlu dibuang bukan bermakna ciptaan Allah tidak sempurna sebagai contoh kita sentiasa memotong kuku dan rambut, adakah ini bermakna Allah menciptakan manusia tidak sempurna? Pembuangan bahagian tersebut untuk memudahkan kita menjaga kebersihan.


Sebelum kita menrangkan tentang kenapa perlu bersunat? Perkara pertama yang perlu kita terangkan bahawa apa itu sunat dan bahagian mana yang dibuang? Kebanyakan bukan Islam tidak faham bahagian mana yang dibuang sehingga sangat takut bersunat. Terangkan kepada mereka bahawa hanya hanya kulit di bahagian hujung zakar sahaja yang dibuang. Gambar di atas menunjukkan cara suant yang salah sebab semua kulit zakat dibuang, hanya dibuang sedikit sahaja bahagian kulit hujung sampai batas lekukan sahaja.
Kebanyakan muslim memberikan maklumat yang tidak lengkap tentang sunat sehingga bukan Islam merasa takut. Bahkan sebahagian muslim sengaja menakut-takutkan mereka dengan mengatakan dipotong semua zakar.


Khatan adalah amalan sunat dalam Islam, ia merupakan amalan nabi-nabi. Rasulullah menerangkan bahawa Nabi Ibrahim juga berkhatan


Rasulullah bersabda: Ibrahim berkatan pada umur 80 tahun, beliau berkahtan pada alqadum (Sahih Bukhari)


Dalam Al-kItab menceritakan bahawa Yesus bersunat.


Selepas umur lapan hari, tibalah masanya untuk ia bersunat, dia dinamakan Yesus (Luke 2;21)


Ayat di atas menjelaskan bahawa Yesus bersunat pada umur lapan hari, ini merupakan amalan bangsa Yahudi seperti diterangkan dalam ayat di bawah ini.


Setiap lelaki harus sunat, sunat merupakan tanda jasmani yang menunjukkan perjanjian aku dengan Engkau adalah kekal. Setiap lelaki yang tidak disunat bukan umatku kerana ia tidak berpegang kepada perjanjian (Genesis 17;13-14)


Sungguhpun demikian Rasulullah tidak mewajibkan umatnya untuk melakukan khatan...Namapun sunat jadi diberikan pilihan untuk berkhatan ataupun tidak. Sungguhpun demikian Islam Rasulullah menggalakkan berkhatan kerana kebaikan-kebaikan daripada khatan. Adapun kebaikan daripada khatan adalah


1. Sunat akan memudahkan untuk menjaga kebersihan, bahagian alat sulit adalah bahagian yang paling sensistif dan mudah dijangkiti kuman jika tidak bersih. Permukaan yang ditutupi oleh kulit akan memudahkan bakteri membiak dengan cepat.


2. Zakar yang tidak disunat akan mudah berlaku iritasi kulit apabila zakar menegang sehingga ada sesetengah kes terjadi robekan pada kulit bahagian hujung zakar apabila menegang.


3. Mengikut kajian yang dilakukan di Afrika, lelaki yang bersunat 30% lebih selamat daripada jangkitan virus HIV.


Oleh itu, sekarang ramai lelaki bukan Islam juga bersunat terutama di negara-negara maju kerana isu kebersihan dan kesihatan. Sungguhpun demikian Islam tidka pernah mewajibkan umatnya untuk sunat serta merta. Perlukan masa yang sesuai untuk melakukan khatan sehingga saudara muslim betul-betul telah bersedia.


Antara teknik yang biasa digunakan dalam bersunat adalah membuang kulit menggunakan gunting bedah selepas dibius, menggunakan laser dan Klamp. Laser dan Klamp teknologi terbaru yang dapat mengurangkan rasa sakit dan lebih cepat sembuh. KBagi lelaki yang bekerja dengan syarikat swasta dan susah mendapatkan cuti maka digalakkan untuk menggunakan Klamp kerana lebih selesa bergerak selepas disunat. Selepas bersunatpun boleh terus menggunakan seluar dan bergerak seperti biasa.

20 comments:

  1. oh khatan xwajib

    ReplyDelete
    Replies
    1. Khatan bukan kewajipan bagi lelaki muslim tetapi digalakkan kerana merupakan amalan nabi-nabi dan memudahkan menjaga kesihatan zakar sehingga tidak mudah dijangkiti kuman atau penyakit kelamin. kajian yang dilakukan bahawa lelaki yang disunat 30% lebih selamat daripada jangkitan HIV berbanding lelaki yang tidak disunat

      Delete
  2. pada sesiapa yg tak sunat tue,,digalakan kerana nikmat dan kepuasan apabila anda sudah berkahwin,,

    ReplyDelete
    Replies
    1. Adakah ini satu kajian yang terbukti? sayapun pernah mendengar tentang ini tapi tidak ada kajian yang dilaporkan setakat dengar perkataan orang jadi tidak boleh dijadikan hujah yang kuat. Tapi tidak salah jika anda ingin mencuba

      Delete
  3. saya bukan Islam tetapi berminat untuk tahu, ada yang mengatakan berkhatan bukan hanya sekali tetapi dilakukan secara berperingkat> apakah informasi ini betul?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Adakah anda juga minat nak tahu pasal islam atau sekadar nak tahu pasal khatan sahaja? Jika nak tahu detail apsal islam boleh emel saya ke class4muallaf@gmail.com

      Delete
  4. saya ada pertanyaan? kenapa sunat yang dilakukan Islam hanya memotong bagian kecil kulit buah zakar? kenapa tidak di habiskan seperti yang dilakukan pada sunat orang amerika.. secara estetika lebih bagus daripada harus dijahit.. sisa potongan dari sunat dapat mengakibatkan timbunan kuman..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Minta maaf lambat balas, sebarang pertanyaan boleh emel kepada class4muallaf@gamial. Tujuan khatan dalam islam adalah untuk memastikan bahagian kulub zakar terbuka dan bahagian tersebut besrih. Oleh itu, doktorr tidak memotong semua bahagian kulit zakar supaya senang dijahit untuk memudahkan penyembuhan. Sebetulnya selepas dijahit dengan ditarik ke atas maka kulit tersebut akan mentyatu dengan kulit bahagian atas maka tidak ada kuman yang dapat masuk ke situ.

      Delete
  5. untuk orang yang memiliki kulit penis pendek.. wajib atau tidak melakukan sunat? dalam keadaan normal kepala penis tetap terbuka..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jika kulit zakar tidak menutupi kulub atau tidak melepasi tengkuk hujung zakar maka tidak perlu berkhatan. Boleh lihat gambar di atas batasan kulit yang dipotong, sungguhpun demikian perlu dipastikan bahawa sentiasa bersih

      Delete
  6. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  7. Yesus disunat karna orang tuanya msih keturunan Yahudi.... sunat jasmani digantikan dengan sunat rohani dalam perjanjian baru... biarpun orang disunat lahiriah tapi ga sunat rohani sama aja ga bakal masuk surga :) .... Yesus tidak menyuruh murid2x untuk menyunat tetapi membaptis mereka dalam nama Bapa, Putra, dan Roh Kudus :D

    ReplyDelete
  8. Kalu kulit masih mentupi bhgian kpla zakr seleps di sunat..adakh perlu di sunatkn lg

    ReplyDelete
  9. Kalu kulit masih mentupi bhgian kpla zakr seleps di sunat..adakh perlu di sunatkn lg

    ReplyDelete
  10. Kalau sunat itu kamu samakan dengan kuku yg perlu di potong�� Kuku pandai tumbuh dan panjang tapi kulup kemaluan tidak.. Nabi bukan tuhan yg perlu kita ikuti sepatutnya kita hanya sembah dan turuti tuhan yg esa

    ReplyDelete
  11. Orang kapir ni tnya bkn2... ko tuh tnya soklan, tuh bila org jwb ko jgn debat balik..

    ReplyDelete
  12. khatan bagi lelaki Islam adalah sunat sahaja ,bukan nya wajib ....
    Tidak berkhatan tidak menjadi kesalahan bagi orang lelaki Islam itu.

    ReplyDelete
  13. kenapakah lelaki tidak sunat dari babby

    ReplyDelete
  14. kenapa lelaki tak sunat dari baby

    ReplyDelete